fredag 30 augusti 2013

Lundsberg och klasshatet. del 1

Många har skrikit om klasshat, jantelag och avundsjuka. Visst tillfredsställer stängningen mitt klasshat. Men jag tror att två års utredning av Lundsberg har avslöjat vissa otrevligheter. I Skolinspektionens rapport skriver rektorn själv om pennalism, tarmbrottning och slavsystem.

Ur skolinspektionens rapport: 
"I intervjuer uppger rektorn, husfar, husmor, skolsköterska, kurator samt en elev med uppdraget att vara troman att det vid skolan förekommer ett informellt regelsystem eller som rektorn uttrycker det, en ”hackordning” mellan eleverna vid skolan och att det för eleverna är viktigt att arbeta sig upp i denna hackordning. Då kan man i årskurs 3 själv bli en person med privilegier och utnyttja en serviceperson, ”slav”, bland yngre elever, som tvingas att utföra tjänster åt de äldre. Med hackordning menas, enligt de intervjuade, att de manliga eleverna får mäta sina krafter och bland annat utstå slag mot armar, ofta i samband med nedbrottning. Detta gäller, enligt vad som framkommer vid intervjuerna, enbart de manliga eleverna. Elever kan också tvingas att utföra uppdrag och tjänster åt äldre elever. Uppdragen kan vara att stryka skjortor, städa toaletter och i olika sammanhang passa upp äldre elever. Genom att delta i detta kan eleverna skaffa sig en bättre position bland övriga elever på skolan. En fördel är även att komma i en bättre position när det gäller fördelningen av gemensamma arbetsuppgifter så kallade ”ämbeten”, som fördelas av troman i samråd med husfar eller husmor. 

Denna positionering i hackordningen gäller när eleverna startar sina studier vid skolan oavsett ålder och årskurs. Det informella regelsystemet handlar om kamratuppfostran, invigningar och privilegiesystem. Enligt representanter för skolhälsovården kan det bland de kvinnliga eleverna mer röra sig om ”blickar och andra mer subtila maktmedel”. I flertalet intervjuer framkommer att eleverna när de påbörjar sin utbildning vid skolan kallas ”tarmar” av övriga elever.

Flera av de intervjuade berättar att eleverna vid ”Viking” ska slå varandra på överarmarna tills ena parten ger upp. Vid ”tarmbrottning” ska eleverna brottas tills en av dem vinner. Det har hänt att brottningen har lett till att elev fått uppsöka skolsköterskan för vård och även att elev då benämner sig själv som ”tarm”. Vid kontakterna med elevhälsan har de fysiska skadorna tagits om hand och händelsen är dokumenterad av skolsköterskan. Andra incidenter som nämns är att äldre elever väcker yngre mitt i natten i syfte att ge dem en ”broderlig klapp” det vill säga de utsätts för slag. Vidare kan elever tvingas springa i kalsonger och kavaj med en flagga i handen eller tvingas dricka kanel utblandad i vätska. 
Flera av de intervjuade uppger att det varje år förekommer att en handfull elever slutar sina studier vid skolan då de inte klarar av det informella regelsystem som gäller vid skolan och/eller att de längtar hem. Elever som slutar omtalas som om det vore något fel på dem.

I skolan finns ett privilegiesystem, som personalen accepterar, där det ingår att elever i 
årskurs 3 får sitta vid ”treringsbordet” och gå in genom ”treringsdörren”, slippa gemensamma arbetsuppgifter och kunna använda de yngre eleverna som ”slavar”. Eleven som deltog i intervjuerna är medveten om att de lever i en bubbla och att livet på Lundsberg skiljer sig från det liv som gäller i samhället i övrigt men att detta är en del i det informella regelsystem som gäller vid skolan.

Det låter inte som en rapport motiverad av klasshat. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar